Támogatott tevékenységek
Az üzletmenet-folytonosság menedzsment modul (BCM) azt a célt hivatott megvalósítani, hogy a vállalat felkészülten álljon azokkal a kockázati eseményekkel szemben, melyek váratlan bekövetkezése esetén jelentős mértékű üzleti kár keletkezhet, ezért az azokra való tudatos tervezés és készülés elemi célja vállalat üzletmenetének.
A SeCube szoftver képes összefogni és egységes módon kezelni mind az üzleti mind pedig az IT technológia/szolgáltatás folytonosság és helyreállítás tervezést. A BCM modul az üzletmenet-folytonosság menedzsment teljes életciklusát kívánja egységes rendszerben támogatni (ISO 22301 szabvány figyelembevétele mellett):
- Működés modellezés (Inventory)
- Kockázatelemzés (Risk) és üzleti hatáselemzéssel (Governance).
- Visszaállítási időcélok meghatározása és terveinkkel való összevetés (BCM)
- IT DRP tervek részletes tervezése (BCM)
- A nyugalmi időszak felkészülési feladatainak megtervezése és végrehajtásának ellenőrzése (BCM)
- Tervek karbantartása és felülvizsgálata (BCM)
- Tervek tesztelése (BCM)
- Vészhelyzeti alkalmazás és szimulációk (BCM)
A SeCube moduláris felépítése lehetővé teszi az igények alapján történő részleges moduláris használatot is.
Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezése (IT DRP)
A Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezés (DRP) fő fókusz területe az üzleti / termelési folyamatok által használt szolgáltatások, IT rendszerek és fontosabb erőforrások helyreállításának és folytonosságának a tervezése, figyelembe véve az azok által kiszolgált folyamatok igényeit. A cél itt is az üzleti folyamatok működésének helyreállítása, de fókuszában minden esetben a szükséges erőforrások lehető leggyorsabb vészhelyzeti biztosítása, helyreállítása, szolgáltatás folytonossága áll.
A DRP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti / termelési területeket kiszolgáló erőforrásokért felelős területek. Informatikai üzemeltetési területek.
IT / technológiai működés modellezés
Az IT DR tervezés során szükséges, hogy a vállalat normál működési struktúrája ismert legyen és ezen információk rendelkezésre álljanak. Az Inventory funkcióban részletesen modellezhetjük informatikai rendszereink működését (szerverek, virtuális gépek, adatbázisok, környezetek, hálózatok, szolgáltatások stb.) és összekapcsolhatjuk őket a kiszolgált üzleti/termelési tevékenységekkel.
Visszaállítási időcélok
Manuálisan és/vagy Üzleti hatáselemzés eredményeiből (BIA funkció – Governance modul) kalkulálva és örököltetve értékelhetjük és meghatározhatjuk informatikai szolgáltatásaink és erőforrásaink visszaállítási időcél értékeit:
- RTO – Recovery Time Objective
- MTPD – Maximum Tolerable Period of Distruption
- RPO – Recovery Point Objective
Az IT DR tervekben definiált eljárások helyreállítási képessége összevetésre és folyamatos figyelésre kerül a visszaállítási időcélokkal.
Tervezés és tervek folyamatos karbantartása
Céljainknak megfelelően hozhatunk létre IT DR és szolgáltatás folytonossági terveket, egy vagy több rendszerre, infrastruktúrára, szolgáltatásra, rendszerelemre. Ahogy a vállalat modellezési gyakorlata megkívánja.
Tervező funkció kiemelt képességei:
- Grafikus tervező asztal: Vizuális működési/függőségi tervezőasztalon összeállíthatjuk IT tervünk hatókörét, szimuláció funkciókkal kiegészítve.
- Vészhelyzetei cselekvések: Célunknak megfelelő bontásban és részletezettséggel írhatunk helyreállítási és folytonossági cselekvéseket, melyeket vészhelyzetben szükséges végrehajtani.
- Vészhelyzeti szcenáriók: A szcenáriók definiált vészhelyzeti vagy kockázati események, vagy vészhelyzet helyreállítási módok, melyekhez meghatározni tudjuk a vészhelyzeti cselekvések végrehajtási módját, melyet interaktív Critical Path – PERT ábrázolási móddal is támogatunk.
- Az egyes szcenáriók helyreállítási idő képességeit – ETR – Execution Time to Recovery – folyamatos figyeli a szoftver összevetve a helyreállítási időcélokkal.
- Raktárkészletek: A BCM modulban raktári elemeket, tartalékokat (hideg/meleg) is nyilvántarthatunk és menedzselhetünk.
- Terv rendszerek és újrahasznosíthatóság: A tervek között keresztbe hivatkozhatunk vészhelyzeti cselekvéseket, mellékleteket. Ezáltal akár típus-terveket vagy rendszerezett Keretterveket is könnyen készíthetünk, egy helyen karbantartva a több terv által használt elemeket.
- Terveinkhez tetszőleges mellékletek definiálhatók. (listák, általános információk stb.)
- Felkészülési cselekvések: A terv elemeihez felkészélési cselekvések is definiálhatók, mely cselekvéseket a nyugalmi időszakban szükséges végrehajtani. Ezen feladatokat teljeskörű feladatkezelő funkciókkal menedzselhetjük, email értesítőkkel.
- Felülvizsgálati napló, tervek historikus verzió nyilvántartása: A terveket felülvizsgálati funkciók segítik. A felülvizsgálat terv verziókból egy historikus nyilvántartás keletkezik, a felülvizsgált terv állapotok időgép-szerűen visszanézhetők, teljes audit megfelelést biztosítva.
Tervek, mint eredmények: A tervezés eredménytermékei a részletes IT DR cselekvési tervek. A tervek tartalmazzák a kidolgozott vészhelyzeti cselekvéseket, szcenáriókba rendezve, továbbá a tervek működőképességéhez szükséges felkészülési cselekvéseket. A tervek Word formátumba is exportálhatók.
Tervek folyamatos karbantartása: A tervek állapotát a szoftver validáció vizsgálatokkal folyamatosan figyeli és értesíti a tervfelelősöket. Célja, hogy a tervek vészhelyzet esetén működőképesek legyenek és aktualitásukat fent tartsuk:
- Tervezési logikai hibák
- Releváns adatváltozások az Inventoryban
- Visszaállítási időcélok figyelése, összevetése a terv képességeivel
- Felkészülési cselekvések aktuális státusza érinti terv működésképességét
- Felülvizsgálati és tesztelési eredmények
Teszt menedzsment
A létrehozott tervekhez tesztek is készíthetők, tervezhető és menedzselhető a teszt tevékenység, generálható teszt jegyzőkönyvekkel. A tesztek struktúrája (mit tesztelünk) szabadon összeállítható a tesztelés alatt lévő tervek elemeiből. Valós végrehajtási idők mérhetők. A tesztekből docx formátumú tesztjegyzőkönyv generálható.
Felkészülés cselekvések menedzsmentje
A tervekhez vagy azok egyes elemeihez felkészülési cselekvések rendelhetők, melyeket nyugalmi időszakban kell végrehajtani, annak érdekében, hogy vészhelyzetben a tervek működőképesek legyenek. Ezek lehetnek egyszeri (pl. képesség növelés, dokumentálás, beszerzés), időszakos, vagy folyamatos feladatok. Tesztelési és oktatási feladatok is összeállíthatók. A feladatokhoz feladatmenedzsment funkciók tartoznak, felelősökkel, státuszokkal és email értesítőkkel.
Vészhelyzeti alkalmazás
Szimuláció funkció segíti a vészhelyzeti események gyors modellezését és a vonatkozó IT DR és szolgáltatás-folytonossági tervek keresését, akár Word formátumba generálását.
A tervek egyes elemeiből akár könnyedén és gyorsan új ad-hoc vészhelyzeti szcenáriók is összeállíthatók, felhasználva korábban megírt terv elemeket. Ezáltal támogatva a megoldási lehetőségek hasznossága alapján történő döntéstámogatást, akár új helyreállítási szcenáriók gyors kidolgozását.
Ha nem elérhető a SeCube rendszer?
A SeCube projektek/tenantok amikben dolgozunk, egy darab dump fájlként exportálhatók és egyszerűen importálhatók bármely más backup SeCube keretrendszerbe, ahol minden adat elérhetővé válik. A backup rendszer lehet pl.:
- Kürt SeCube cloud szolgáltatás, vagy
- Szervezet szekrényében egy laptopon lévő offline SeCube
IT DRP eredmények
- Rendszerek és szolgáltatások nyilvántartása és működési, függőségi modellje
- Word dokumentumba is exportálható részletes IT DR és szolgáltatás-folytonossági tervek
- Nyugalmi időszak felkészülési cselekvései
- Teszt tervek és tesztelési jegyzőkönyvek
- Visszaállítási időcélok kimutatások informatikai szolgáltatásokra