A SeCube BCM modulja önállóan is működni képes üzletmenetfolytonosság-menedzsment szoftverkomponens.
A SeCube BCM modulja önállóan is működni képes üzletmenetfolytonosság-menedzsment szoftverkomponens.
Az üzletmenet-folytonosság menedzsment modul (BCM) azt a célt hivatott megvalósítani, hogy a vállalat felkészülten álljon azokkal a kockázati eseményekkel szemben, melyek váratlan bekövetkezése esetén jelentős mértékű üzleti kár keletkezhet, ezért az azokra való tudatos tervezés és készülés elemi célja vállalat üzletmenetének.
A SeCube szoftver képes összefogni és egységes módon kezelni mind az üzleti, mind pedig az IT technológia/szolgáltatás folytonosság és helyreállítás tervezést, közös visszaállítási időcélok mentén.
Az üzletmenet-folytonosság tervezés – Business Continuity Planning – fő fókusz területe az Üzleti vagy Termelési folyamatok folytonosságának tervezése, figyelembe véve azok erőforrás függőségeit. Az üzletmenet-folytonosság tervezés során az üzleti / termelési folyamatokat támogató erőforrások kiesésére (legyen az technológia, adat, humán vagy létesítmény jellegű) készíthetünk helyettesítő és megkerülő megoldásokat, valamint definiálhatjuk alternatív üzleti vagy termelési folyamatainkat. Alternatív folyamatok esetén definiálhatjuk a ráálláshoz szükséges cselekvéseket és a vészhelyzet elmúltával a normál üzemre való visszaállás feladatait.
A BCP tevékenység során olyan tervek megfogalmazása a cél, melyek megfelelő felkészülés mellett, egy meghatározott vészhelyzeti állapot esetén a rendelkezésre álló erőforrások és kompetenciák felhasználásával végrehajthatók és ezáltal képesek biztosítani, hogy az üzleti / termelési folyamatok működése a vészhelyzeti állapotokban is a megfelelő szinten tarthatók legyenek.
A BCP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti és termelési folyamatokat végrehajtó területe és folyamat felelősök.
A Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezés (DRP) fő fókusz területe az üzleti / termelési folyamatok által használt szolgáltatások, IT rendszerek és fontosabb erőforrások helyreállításának és folytonosságának a tervezése, figyelembe véve az azok által kiszolgált folyamatok igényeit. A cél itt is az üzleti folyamatok működésének helyreállítása, de fókuszában minden esetben a szükséges erőforrások lehető leggyorsabb vészhelyzeti biztosítása, helyreállítása, szolgáltatás folytonossága áll.
A DRP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti / termelési területeket kiszolgáló erőforrásokért felelős területek. Informatikai üzemeltetési területek.
A BCM modul az üzletmenet-folytonosság menedzsment teljes életciklusát kívánja egységes rendszerben támogatni (ISO 22301 szabvány figyelembevétele mellett):
A BCM tervezés során szükséges, hogy a vállalat felépítése és normál működési struktúrája (üzleti és vagy termelési rendszere) ismert legyen és ezen információk rendelkezésre álljanak. Az Inventory -ban az erőforrásokat és az üzleti/termelési folyamatokat definiálhatjuk, valamint ezek függőségi kapcsolatrendszerét, vizuális függőségi gráfokon megjelenítve. Az Inventory funkcióban részletesen modellezhetjük működésünket, folyamatainkat és/vagy IT rendszerek működését. Lásd részletesebben az Inventory funkció alatt.
Manuálisan és/vagy Üzleti hatáselemzés eredményeiből (BIA funkció – Governance modul) kalkulálva és örököltetve értékelhetjük és meghatározhatjuk erőforrásaink visszaállítási időcél értékeit:
A tervekben definiált eljárások helyreállítási képessége összevetésre és folyamatos figyelésre kerül a visszaállítási időcélokkal.
Céljainknak megfelelően hozhatunk létre BCM terveket. BCP terveket egy vagy egyszerre több üzleti területre folyamatra, DRP terveket egy vagy több rendszerre, infrastruktúrára, szolgáltatásra, rendszerelemre. Ahogy a vállalat modellezési gyakorlata megkívánja.
Tervező funkció kiemelt képességei:
Tervek, mint eredmények: A BCM tervezés eredménytermékei a részletes BCP vagy DRP cselekvési tervek. A tervek tartalmazzák a kidolgozott vészhelyzeti cselekvéseket, szcenáriókba rendezve, továbbá a tervek működőképességéhez szükséges felkészülési cselekvéseket. A tervek tartalomjegyzékkel felépített Word formátumba is exportálhatók.
Tervek folyamatos karbantartása: A tervek állapotát a szoftver validáció vizsgálatokkal folyamatosan figyeli és értesíti a terv-felelősöket. Célja, hogy a tervek vészhelyzet esetén működőképesek legyenek és aktualitásukat fent tartsuk:
A létrehozott tervekhez tesztek is készíthetők, tervezhető és menedzselhető a teszt tevékenység, generálható teszt jegyzőkönyvekkel. A tesztek struktúrája (mit tesztelünk) szabadon összeállítható a tesztelés alatt lévő tervek elemeiből. Valós végrehajtási idők mérhetők. A tesztekből Word formátumú tesztjegyzőkönyv generálható.
A tervekhez vagy azok egyes elemeihez felkészülési cselekvések rendelhetők, melyeket nyugalmi időszakban kell végrehajtani, annak érdekében, hogy vészhelyzetben a tervek működőképesek legyenek. Ezek lehetnek egyszeri (pl. képesség növelés, dokumentálás, beszerzés), időszakos, vagy folyamatos feladatok. Tesztelési, oktatási feladatok is akár, éves tervek is összeállíthatók. A feladatokhoz feladatmenedzsment funkciók tartoznak, felelősökkel, státuszokkal és email értesítőkkel.
Szimuláció funkció segíti a vészhelyzeti események gyors modellezését és a vonatkozó BCM tervek keresését, akár Word formátumba generálását.
A BCM tervek egyes elemeiből akár könnyedén és gyorsan új ad-hoc vészhelyzeti szcenáriók is összeállíthatók, felhasználva korábban megírt terv elemeket. Ezáltal támogatva a megoldási lehetőségek hasznossága alapján történő döntéstámogatást, akár új helyreállítási szcenáriók gyors kidolgozását.
Ha nem elérhető a SeCube rendszer?
A SeCube projektek/tenantok amikben dolgozunk, egy darab dump fájlként exportálhatók és egyszerűen importálhatók bármely más backup SeCube keretrendszerbe, ahol minden adat elérhetővé válik. A backup rendszer lehet pl.: